Veel gestelde vragen

Stoppen met roken

Veelgestelde vragen over stoppen met roken

Waarom is het moeilijk om te stoppen met roken?

Roken is een verslaving die niet erg belemmerend is in het dagelijks leven. Je kan gewoon werken en andere dingen doen. Met een verslaving aan alcohol of harddrugs is dat veel moeilijker. Toch is nicotine zeer verslavend. Daar kan je last van hebben en dat zijn de ergste dagen om te stoppen met roken. Roken is een van de moeilijkste verslavingen om mee te stoppen. Daarom is het belangrijk om goede begeleiding te krijgen als je wilt stoppen met roken.. 

Waarom zou ik stoppen met roken?

De voordelen van stoppen met roken zijn: 

  • een langer en gezonder leven
  • je houdt geld over
  • beter seksleven
  • betere conditie
  • mooiere huid
  • mooiere tanden
  • frisse adem en geur
  • verhoogde vruchtbaarheid
  • beter humeur
  • betere smaak
  • goed voorbeeld voor kinderen en je omgeving
  • beter voor huisdieren
  • het is noodzaak vanwege een ziekte of operatie

Wat zijn de risico’s van roken?

Roken brengt heel veel risico’s met zich mee. Roken is levensbedreigend omdat je veel meer kans hebt op ziektes als hartaandoeningen en kanker (aan longen, maag, alvleesklier, nier, dikke darm, rectum, blaas, slokdarm, mond, keel of strottenhoofd). Rokers hebben ook grotere kans op acute myeloïde leukemie (bloedkanker) en longontsteking. 1 op de 2 rokers sterft door de gevolgen van roken. 

Ook kan je na een COVID-infectie veel ernstiger ziek worden als je rookt. Bij zwangere vrouwen is de kans op een miskraam of een laag geboortegewicht groot. Roken is ook in verband gebracht met een grotere kans op wiegendood.  De lijst met ziektes door roken is nog veel langer. Kijk voor meer info ook eens op ​​https://www.rokeninfo.nl en https://www.trimbos.nl/kennis/cijfers/cijfers-roken voor alle cijfers. 

Wat is de eerste stap om te stoppen?

Nicotine is zeer verslavend en daarom is het erg lastig om te stoppen. Zoek dus professionele begeleiding, dan is de kans op succes het grootst. De eerste stap is om je hier aan te melden! Dan helpen onze gespecialiseerde behandelaren jou op weg naar een rookvrij leven. Tijdens het traject kies je ook een stopdatum. Wat is dus je eerste stap? Aanmelden! (link) 

Wat is het verschil tussen zelf stoppen of stoppen met begeleiding??

Het verschil tussen zelf proberen te stoppen en stoppen met een degelijke begeleiding is groot. Veel mensen lukt het niet om in 1 keer met hun verslaving te stoppen. Dus heb je het al eerder geprobeerd maar is het niet gelukt? Kies dan nu wel voor professionele begeleiding met onze effectieve behandelmethode! 

Is het slim om ‘cold turkey’ te stoppen met roken?

Ja, stoppen is beter dan afbouwen! Met afbouwen blijft de nicotine namelijk jouw brein aanspreken en blijft de verslaving in stand. Daarom werkt het niet. Om die afhankelijkheid te doorbreken moet je brein op een nieuwe manier gaan werken en daarom kan je samen met anderen stoppen, met hulp van specialisten, en met gebruik van nicotinevervangende middelen zoals pleisters en / of zuigtabletten. Zo kan het roken voorgoed uit je systeem worden gehaald. Dat duurt alles bij elkaar gemiddeld 3 maanden. 

Hoe weet ik dat ik niet meer verslaafd ben aan nicotine?

Hoe langer je niet rookt, hoe minder je behoefte wordt om te roken. Toch blijven er vaak momenten waarbij de roker in jou naar boven komt. Daarom leren we je vaardigheden om je voor te bereiden op dit soort momenten. 

Kom ik aan als ik stop met roken?

Nicotine remt je eetlust. Daarom vrezen mensen dat ze aankomen als ze stoppen met roken. Toch staat niet vast dat je gewicht toeneemt: de meeste rokers komen gemiddeld 2 kg aan nadat ze gestopt zijn. Je eetlust kan toenemen, maar je proeft je eten ook beter. Na een tijdje past je stofwisseling zich aan en binnen een jaar zijn de meeste mensen weer terug op hun oude gewicht. 

Wat kan ik doen als ik de drang voel om te roken?

Trek in een sigaret? Dat zijn de ergste dagen om te stoppen met roken Als de trek in een sigaret groot is kun je wel controle leren houden. Dit noemen we ‘zelfcontrole maatregelen.’ We gaan hier uitvoerig op in tijdens het WeQuit stoppen met roken traject. Je leert zelfcontrolemaatregelen die voor jou het beste werken in kaart te brengen en op t juiste moment toe te passen.. 

Ik sta elke ochtend op met een sigaret. Wat kan ik daaraan doen?

De ochtendroutine is waarschijnlijk een van de moeilijke momenten van de dag. Je WeQuit behandelaar neemt alle moeilijke momenten met jou door en geeft tips hoe hier mee om te gaan. Daarmee heb je een persoonlijk plan om deze routine te doorbreken. 

Ik rook als ik drink. Moet ik ook stoppen met drinken?

Het beste is om de eerste drie maanden na je stopdatum minder of geen alcohol te drinken. Alcohol haalt remmingen weg en dan kan je dus weer naar een sigaret grijpen. Houd daar rekening mee! Drink veel water, thee en andere niet-alcoholische dranken als je stopt met roken.

Wat moet ik doen als ik weer in de fout ben gegaan?

Het is niet zo fijn, maar kennelijk mis je de juiste vaardigheden om die momenten door te komen. Je zal een nieuw, beter persoonlijk plan moeten maken! WeQuit helpt je hierbij. 

I am an expat and only speak English. Can I participate too? 

Of course you can! We have English courses as well, so do sign up. 

Is een E-sigaret een goed alternatief om te stoppen? 

Er is geen goed bewijs dat de e-sigaret (verdamping nicotinevloeistof) een effectief en veilig hulpmiddel is bij de behandeling van tabaksverslaving. Wel houdt de e-sigaret het rookgedrag in stand; we raden dit dus niet aan. Wil je meer weten over de nadelen van een e-sigaret? Kijk dan hier https://www.rokeninfo.nl/professionals/tabaksproducten/e-sigaret

Als ik stop met andere middelen zoals alcohol of cannabis, is het dan niet nog moeilijker om ook te stoppen met roken? 

Onderzoek toont aan dat stoppen met roken niet nadelig is voor de behandeling van alcohol- of drugsverslavingen. Sterker nog: stoppen met roken heeft juist een positief effect! De kans om jouw alcohol- of cannabisgebruik te doorbreken neemt met 25% toe als je ook stopt met roken. Omdat je overal mee stopt, pak je de verslaving in de kern aan. 

Kan ik ook minderen met roken, in plaats van stoppen?

Af en toe roken houdt je verslaving actief. Om te stoppen met roken moet je je brein niet meer aanspreken met nicotine en rookgedrag. Om te stoppen zal je het roken dus moeten laten en de sigaret moeten doven, dus dat betekent helemaal niet meer roken (en niet minderen). 

Ik ben zwanger en wil stoppen. Ben ik bij jullie aan het juiste adres of moet ik eerst naar de huisarts? 

Heel goed dat je ondersteuning wilt bij het stoppen met roken. Wij helpen je hier graag bij. Je hoeft niet eerst naar de huisarts. 

De voordelen van stoppen met roken bij zwangerschap zijn: 

  • minder risico op een miskraam of vroeggeboorte
  • minder risico op aangeboren afwijkingen bij je baby
  • minder risico op groeiachterstand bij je baby
  • een betere conditie tijdens je zwangerschap

Het advies is om zonder gebruik van nicotinevervangende middelen te stoppen. Als je dit wel wil gebruiken, raden wij aan om dit onder strikte begeleiding van een arts te doen. 

Kijk voor meer informatie op: 

https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/n/nicotine

Ik twijfel of ik het wel kan. Moet ik er wel aan beginnen?

Onze behandelaars zijn experts in het motiveren van mensen. Je twijfelt waarschijnlijk al lang en dat geeft aan hoe moeilijk het is. Ons advies is: bij twijfel, aanmelden! Wij helpen je om gemotiveerd en met een goed plan jouw rookvrije leven te starten.  

Nemen mijn psychische klachten toe wanneer ik stop met roken? 

Dit hoeft niet. Het komt wel voor dat in het begin bijvoorbeeld angst en/of stemmingsklachten wat kunnen toenemen. Op de lange termijn heeft stoppen met roken juist een positief effect en voelen mensen zich meestal beter dan toen ze nog rookten.

Waarom moet ik opletten met koffie/cafeïne?

Cafeïne zit in koffie en in cola en wordt dus door veel mensen gebruikt. Het zorgt ervoor dat je alerter wordt. Roken breekt cafeïne af en zorgt dat een roker meer cafeïne wil dan een niet roker om hetzelfde effect te krijgen. 

Als je stopt met roken kan je lichaam de cafeïne minder snel afbreken waardoor je een sterker effect krijgt van bijvoorbeeld een kop koffie. Hierdoor kunnen slaapproblemen ontstaan als je gewend bent na het eten nog een kopje koffie te drinken. Ook kan het gebruik van cafeine de onrust die veel mensen ervaren tijdens het stoppen nog meer versterken. 

Ons advies is dus: beperk het gebruik van cafeïne zo veel mogelijk als je stopt met roken. Dat maakt het stoppen makkelijker.

 

Waarom WeQuit

online videogesprekken

begeleid door psychologen

I

direct starten met stoppen

94% stopt tijdens traject

klantcijfer 9.1

individueel en in groepen

vergoed door verzekeraars

stoppen vanuit huis

}

inclusief nazorg

Zet de eerste stap naar een rookvrij leven

Wil je weten of stoppen met roken bij WeQuit iets voor jou is? Laat je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op om jouw wensen te bespreken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.