Quantcast

Stoppen met roken kan lastig zijn, zeker als je niet weet waar je moet beginnen of hoe je het aan moet pakken. Door jezelf goed voor te bereiden, voorkom je dat je later voor verrassingen komt te staan en verhoog je jouw slagingskans. 

Eerste stappen om te stoppen met roken

Stoppen met roken is voor velen een uitdaging, het wordt vaak uitgesteld omdat er altijd een beter moment lijkt te zijn. Bepaal daarom voor jezelf een startdatum, zo heb je geen excuus meer om het uit te stellen. 

Door mensen in je omgeving te vertellen dat je gaat stoppen met roken creëer je een vangnet van mensen die je kunnen helpen en ondersteunen als het moeilijk wordt. 

Verder is het verstandig om te kijken naar je rookgewoonten, rook je bijvoorbeeld altijd als je een kop koffie drinkt of wanneer je alcohol drinkt? Dan is de kans groot dat je jezelf hebt aangeleerd dit samen te doen en deze dingen onbewust aan elkaar zijn verbonden in je hersenen. Dit is een voorbeeld van klassieke conditionering.

Door deze triggers van tevoren vast te stellen kan je hier rekening mee houden en word je niet overvallen door behoefte aan een sigaret. In het begin kan het helpen om moeilijke situaties in het algemeen te vermijden, zo maak je het jezelf niet te moeilijk. 

Je goed voorbereiden zijn de eerste stappen om te stoppen met roken. 

Ontwenningsverschijnselen

Wanneer je gaat stoppen met roken kan je verwachten dat je te maken krijgt met ontwenningsverschijnselen. Laat dit je niet afschrikken, door hier van tevoren bewust van te zijn kan jij er beter mee om gaan. Ontwenningsverschijnselen die je kan verwachten als je stopt met roken zijn onder andere: 

  • onrust
  • hoofdpijn
  • benauwd
  • angst
  • snel geïrriteerd
  • hoesten

De 3e en 4e dag van het stoppen zijn het ergst. Tijdens deze dagen zullen de ontwenningsverschijnselen het meest aanwezig zijn, hierna wordt het alleen maar gemakkelijker. Het is helaas niet zo dat na deze dagen de verschijnselen weg zijn, maar je zult wel merken dat je lichaam doorheeft dat het ook kan functioneren zonder nicotine. 

Stoppen met roken doe je samen met WeQuit 

De psychologen van WeQuit staan voor je klaar om jou te ondersteunen bij het stoppen met roken. Ze zijn namelijk gespecialiseerd in gedragsverandering en hebben een effectief stoppen met roken programma samengesteld. Door samen met jou te kijken naar je huidige gewoontes en rookgeschiedenis. 

Tijdens de intake wordt er ook gekeken naar het eventuele gebruik van nicotinevervangende middelen of medicatie. 

Ben jij er klaar voor om de eerste stap te zetten, neem dan nu contact met ons op voor een vrijblijvende intake.