100% vergoed
100% vergoed
In groep of individueel
In groep of individueel
In 6 videogesprekken
In 6 videogesprekken
Start direct
Start direct

Stoppen met roken, de 3 weken dip

Stoppen met roken, de 3 weken dip

Herken je dit? Je bent net een paar weken gestopt met roken en het gaat eigenlijk de hele tijd heel goed. Het was niet altijd even makkelijk, maar je hebt door de zure appel gebeten en je hebt de ergste ontwenningsverschijnselen van de eerste 2 weken overleefd. Er zijn zelfs al dagen geweest dat je de hele dag niet aan een sigaret dacht. Sterker nog: het speciale en trotse gevoel dat je elke ochtend had omdat je bent gestopt met roken, verdwijnt langzaam. En dan opeens: een moeilijk moment en enorm veel zin in een sigaret. Wat jij meemaakt, is de 3 weken dip.

De voordelen van 3 weken gestopt zijn

De kunst is natuurlijk om niet toe te geven aan die drang om te roken. Je bent nu al zo ver gekomen. Na twee à drie weken gestopt te zijn met roken, beginnen de positieve effecten zich juist te manifesteren. Je ademhaling wordt gemakkelijker, je smaak- en reukvermogen verbeteren en je bloeddruk en hartslag beginnen te normaliseren. Het doorbreken van de eerste weken is een grote prestatie en een stap in de richting van een gezonder, rookvrij leven. Zolang jij elke keer niet toegeeft aan die trek in roken, hoef je ook nooit meer door de ontwenningsfase heen. Maar dat is voor sommige mensen makkelijker gezegd dan gedaan. Professionele begeleiding zou je in dit geval kunnen helpen.

Een terugval voorkomen

Wanneer je meedoet met een professioneel stoppen met roken programma, leer je om een terugval te voorkomen. Dit doe je door eerst jouw triggers te analyseren. Je bedenkt wat jouw niet-helpende gedachten zijn in deze situaties en gaat deze alvast omdenken ter voorbereiding. Samen met je begeleider schrijf je dit op en maak je een persoonlijk noodplan voor als je (bijna) toch een keer hebt gerookt. Om te zorgen dat je gewapend bent om gelijk weer te stoppen met roken en om te voorkomen dat die ene sigaret of dat ene trekje niet een terugval wordt naar jouw oude rookgedrag. Het is dus belangrijk dat je je bewust bent dat deze 3 weken dip, of andere moeilijke momenten, je pad zullen kruisen, maar dat jij een copingsmechanisme hebt ontwikkeld om deze de baas te blijven.  

Hulp nodig bij het stoppen? WeQuit!

Bij WeQuit bieden we ondersteuning en begeleiding om je te helpen bij het stoppen met roken, zelfs tijdens de moeilijkste momenten. Onze bewezen methode omvat zowel individuele begeleiding als groepssessies, geleid door ervaren professionals. Met de juiste ondersteuning en strategieën kun je de 3 weken dip overwinnen en je weg naar een gezonder, rookvrij leven voortzetten. Meld je direct aan.

Ontvang nu je gratis E-book vol met Stoppen-Met-Roken tips!

Wil je meer weten over stoppen met roken om te zorgen dat jij de 3 weken dip kunt overwinnen? Download ons gratis e-book voor waardevolle informatie en tips om je te helpen bij je stoppoging. Met de juiste kennis en ondersteuning kun je succesvol stoppen met roken en genieten van een rookvrij leven.
Wat niemand weet over roken
7 dingen die jij nog niet wist over roken. Kom alles te weten over 's werelds meest geaccepteerde verslaving.
Gratis E-book
Terug naar het overzicht
Deel dit artikel
Ook blijvend stoppen met roken?
Meld je gratis aan!
WeQuit
WeQuit
Meld je gratis aan!