100% vergoed
100% vergoed
In groep of individueel
In groep of individueel
In 6 videogesprekken
In 6 videogesprekken
Start direct
Start direct

Alternatieven voor roken en vapen

Alternatieven voor roken en vapen

Wat zijn alternatieven voor roken en vapen?

Als je op zoek bent naar alternatieven voor roken en vapen, zijn er verschillende strategieën die je kunt gebruiken om jezelf af te leiden en je gewoonte te doorbreken. Probeer bijvoorbeeld een glas water te drinken wanneer je de drang voelt om te roken, maak een lijstje van activiteiten die je leuk vindt en die je kunt doen als afleiding, of zoek steun bij anderen die ook proberen te stoppen met roken. Sporten en gezond eten kunnen ook helpen om de drang naar sigaretten te verminderen. Het is belangrijk om vol te houden en positieve vervangingen te vinden voor de gewoonte van roken en vapen.

Waarom zoeken mensen alternatieven voor roken en vapen?

Het is bekend dat roken en vapen schadelijk zijn voor de gezondheid. Veel mensen willen graag stoppen met deze verslaving, maar dat kan best lastig zijn. Het kan zijn dat je al een langer gedeelte van je leven wél rookt dan dat je niet rookte en zo is het een gewoonte geworden die onderdeel is van je leven. Wanneer men al verschillende stoppogingen heeft ondernomen, kan men zich geneigd voelen om te gaan zoeken naar een alternatief. Sommigen grijpen naar een e-sigaret in plaats van shag of sigaretten omdat die minder schadelijk zou zijn. Al zijn er vapes zonder nicotine, er zitten altijd veel schadelijke stoffen in een vape. Andere mensen proberen ademhalingskettingen, tabaksvervangers of vapevervangers waarbij je een smaakje inademt zonder dat er iets verhit wordt. Hoewel de intentie van deze zoektocht naar alternatieven goed is: je wil immers stoppen met roken, raden wij eigenlijk aan om niet zo’n alternatief te gaan gebruiken, omdat je dan nog steeds een rook-handeling uitvoert (buisje naar je mond en inademen) terwijl je juist van die handeling af wilt.

Wat kan je doen als afleiding om niet te roken?

In de eerste weken van ons stoppen met roken programma ga je aan de slag met het analyseren van jouw rookmomenten. Ook laten we je nadenken over wat je wél zou kunnen doen in plaats van het roken. Denk aan dat grote glas water drinken wanneer je trek hebt, of eet een zak wortels op of druk je 10 keer op. Alles mag, kies iets waar je blij van wordt, wat realistisch is, en wat je vol kunt houden. Veel buiten zijn helpt je ook, net als sporten of leuke afleiding met vrienden. Het is belangrijk om positieve vervangingen te vinden voor de gewoonte van roken en vapen.

Ontvang nu je gratis E-book vol met Stoppen-Met-Roken tips!

Wil je meer weten over de schadelijke effecten van roken en vapen? Download ons gratis e-book voor waardevolle informatie en tips om je te helpen bij het stoppen. Met de juiste kennis en ondersteuning kun je succesvol stoppen met roken en vapen en een gezonder, rookvrij leven leiden. Voor meer informatie over medicatie om te stoppen met roken, bekijk onze pagina over medicatie. Je kan er ook meer lezen over onze bewezen methode om te stoppen met roken. Met WeQuit stoppen we samen. Je staat er niet alleen voor.


Wat niemand weet over roken
7 dingen die jij nog niet wist over roken. Kom alles te weten over 's werelds meest geaccepteerde verslaving.
Gratis E-book
Terug naar het overzicht
Deel dit artikel
Ook blijvend stoppen met roken?
Meld je gratis aan!
WeQuit
WeQuit
Meld je gratis aan!