Quantcast

Heb jij besloten om te gaan stoppen met roken? Dan heb je de eerste stap al gezet. Stoppen met roken begint namelijk met de beslissing om dit ook echt te gaan doen. 

Na deze stap is het verstandig om je goed voor te bereiden. Wanneer je weet wat je kan verwachten tijdens het stoppen zul je niet voor verrassingen komen te staan. En de kans op een terugval verkleinen.

Ontwenningsverschijnselen zijn de angst voor iedere roker dit wil stoppen. Deze symptomen maken het lastig om te stoppen met roken. Maar laat dit je niet tegenhouden om te stoppen. 

Welke dagen zijn het moeilijkst om te stoppen met roken?

Wanneer je bent gestopt met roken zul je merken dat de ontwenningsverschijnselen langzaam beginnen te komen. Rond dag 3 of 4 zal deze hun piek hebben bereikt, dat betekent dus dat deze dagen het ergst zullen zijn. 

Na een paar weken hebben de meeste mensen geen last meer van ontwenningsverschijnselen. 

Welke ontwenningsverschijnselen kan je verwachten? 

Ontwenningsverschijnselen zijn vervelend en maken het stoppen met roken een grote uitdaging. Er is een lange lijst met mogelijke ontwenningsverschijnselen voor stoppen met roken. Dit betekent echter niet dat je deze allemaal zult ervaren tijdens het stopproces. 

  • spanning
  • onrust
  • prikkelbaarheid
  • slapeloosheid
  • angst
  • concentratieproblemen
  • zweten
  • benauwd
  • hoofdpijn
  • hoestbuien
  • maag- en darmstoornissen

Voorkom een terugval

Naast afkickverschijnselen is de grootste uitdaging tijdens het stoppen met roken het voorkomen van een terugval. Dit is natuurlijk niet makkelijk, wat je hiertegen kunt doen is je goed voorbereiden op wat er mogelijk gaat gebeuren. 

Bedenk alvast in welke situaties jij het waarschijnlijk moeilijk gaat krijgen. Wat zijn jouw standaard rookmomenten? Rook je vaak tijdens sociale gebeurtenissen? Of standaard bij het uitgaan? 

Door deze momenten van tevoren in kaart te brengen, kan je voorbereidt op pad. Dit betekent helaas niet dat de verleiding weg zal blijven.

Maak voor jezelf een als-dan plan. Als dit gebeurt, dan ga ik dit doen. Bijvoorbeeld, als ik zin krijg in een sigaret, dan ga ik een stukje wandelen om mezelf af te leiden. 

Samen stoppen met WeQuit

WeQuit heeft een team met professionals voor je klaar staan om je te helpen met stoppen. Ons team is gespecialiseerd in gedragsverandering. 

Samen kijken we naar een persoonlijk stopplan om zo jouw stopkansen te vergroten. Zet vandaag nog de eerste stap en neem contact op voor een vrijblijvende intake.