Stoppen met roken

Stop slim, stop samen

rokers gestopt met de WeQuit methode

WeQuit

Stoppen met roken

Het stoppen met roken is iets waar veel mensen dagelijks naar hunkeren, iets waardoor je gezonder wordt en je humeur op de lange termijn door zal verbeteren. Het is echter niet voor iedereen weggelegd, althans, op eigen kracht. Het is een proces dat niet zonder slag of stoot zal verlopen, zeker voor verstokte rokers is de kans op een terugval groot. In dit artikel nemen je mee door de verschillende fases van het stopproces, de bijwerkingen en wat het stoppen met roken voor jou kan betekenen. Bij WeQuit bieden we professionele hulp om jouw stoppoging te laten slagen. Omdat het percentage dat definitief stopt met hulp van WeQuit zo hoog ligt, wordt een behandeling in veel gevallen vergoed door zorgverzekeraars.

Ga snel naar

Stoppen met roken en de fases binnen dit proces

Het komt maar weinig voor dat iemand van de een op de andere dag stopt met roken en dit zonder hulp vol weet te houden. Ons brein moet namelijk een bewustzijn creëren en dat kost wat tijd. Om die reden zijn er binnen het stoppen met roken verschillende fases waar je doorheen gaat, zowel bewust als onbewust. Naarmate de tijd vordert zul je verschillende fases doorlopen tot je uiteindelijk zonder moeite van sigaretten af kunt blijven. Onze psychologen kunnen je helpen door deze fases heen te komen. Omdat onze methodes zo effectief zijn, wordt een behandeling volledig gedekt door je zorgverzekeraar.

De fases van het stoppen met roken

Incorrecte hoofdfase

Onbewust incorrect

Het stopproces begint vanaf het moment dat jij je bewust wordt van het feit dat roken eigenlijk niet goed voor je is. Voor dit bewustzijn spreken we over de ‘onbewust incorrect’ fase. In deze fase bevindt iedere roker zich die niet bewust is van de gevolgen van het roken. Iedereen weet van de risico’s, daar worden we namelijk dagelijks mee geconfronteerd. Denk aan de boodschap die tegenwoordig op ieder pakje te zien is, het is allemaal bedoeld om je in de volgende fase te brengen. In de onbewust incorrect fase heb jij geen boodschap aan deze confrontaties, jij merkt er niets van. Je kunt toch gewoon sporten? Je voelt je gewoon gezond ondanks die sigaretten, waarom zou je stoppen?

Bewust incorrect

Tot het moment komt dat je in de volgende fase terechtkomt, dit is het punt waar het stoppen met roken écht begint: de ‘bewust incorrect’ fase. Jij bent je bewust geworden van het feit dat je ongezond, dus incorrect, bezig bent. Je hebt van dichtbij iemand zien lijden door het roken, of bent overtuigd door iemand waar je in gelooft. Je bent nog niet gestopt, maar weet wel dat het eigenlijk zou moeten. Je bent bewust incorrect bezig, daar dankt deze fase haar naam ook aan. Steeds vaker denk je aan het stoppen, maar de drang naar nicotine weerhoudt je hiervan.

Correcte hoofdfase

Bewust niet roken

In de correcte fase zet je het ‘denken aan’ stoppen met roken om in een daadwerkelijke stoppoging. Dit zorgt ervoor dat je in de ‘bewust niet roken’ fase terecht bent gekomen. De naam zegt het al: jij bent gestopt met roken en bent hier constant en bewust mee bezig. De drang naar het roken is nog niet weg, maar je vermijdt het wel. Je moet jezelf er constant aan herinneren dat je goed bezig bent en laat aan anderen weten dat je bent gestopt met roken. Dit is een van de moeilijkste periodes tijdens de stoppen met roken fases, dit komt doordat de drang naar nicotine in gevecht is met het verstand. 

In de bovenstaande fases komen verschillende stoppen met roken bijwerkingen kijken, die bijwerkingen zullen later in dit artikel worden behandeld. Ze zijn vervelend, maar met de juiste hulp te overwinnen. WeQuit biedt de hulp die jij nodig hebt, je staat er namelijk niet alleen voor in de strijd tegen het roken.

Onbewust niet roken

Wie de bijwerkingen overwint en vast blijft houden aan de motivatie om te stoppen met roken, komt vanzelf in de laatste fase. Deze fase noemt men de ‘onbewust niet roken’ fase. Zoals de naam al doet vermoeden ben je al geruime tijd gestopt met roken en heb je er geen moeite meer mee. Jij hebt overwonnen, kunt gemakkelijk van de sigaretten afblijven en bent een stuk gezonder geworden. Sporten gaat makkelijker, je houdt meer geld over en je levensverwachting is aanzienlijk verbeterd. Deze fase is oneindig, zolang je leeft en niet rookt zal je jezelf in deze fase bevinden. 

Hoelang deze fases binnen het stoppen met roken proces duren verschilt sterk per roker. Het heeft onder andere te maken met het aantal jaren dat je hebt gerookt voor de stoppoging, maar ook factoren waar je niets aan kunt doen spelen mee. Ieder mens is anders, dat is ook de reden dat wij hulp op maat aanbieden.

Bijwerkingen stoppen met roken

Concentratie & irritatie

Door dat rusteloze gevoel krijgt je concentratievermogen ook een tik. Jij kunt soms nergens anders aan denken dan een sigaret, je lichaam wil namelijk terug wat het mist. Doordat je minder goed geconcentreerd bent, kan je sneller geïrriteerd raken. 

Wij geven bij WeQuit altijd de volgende tip: laat je directe omgeving weten dat je een stoppoging onderneemt, denk hierbij aan vrienden en collega’s. Zodra anderen ervan weten, kan er rekening mee worden gehouden.

Hoesten en keelpijn

Doordat jij bent gestopt met roken moeten de longen worden gereinigd. Dit doen zij volledig zelf, maar gaat niet zonder slag of stoot. Alle slechte stoffen moeten worden verwijderd, dat is de reden dat je veel kunt gaan hoesten tijdens het stoppen met roken. Als gevolg van het hoesten kan er keelpijn ontstaan, je kunt hier keelsnoepjes voor innemen. Het reinigen van de longen neemt enige tijd in beslag, hier is niets anders aan te doen dan afwachten.

Slapeloosheid

Omdat je lichaam is gewend te functioneren en slapen met nicotine, is het ontzettend lastig om dit zonder te doen. Het brein is continu aan het zoeken naar nicotine of een vervangende stof, daardoor ben jij rusteloos en kan je wakker liggen. Geef het even de tijd en het brein realiseert zichzelf dat het ook zonder kan. Een andere bijwerking van de stoppoging is dat je angstig kan worden.

Nicotine

De stof waardoor het stoppen met roken zo lastig is: nicotine. Iedereen heeft er weleens over gehoord, maar vrij weinig mensen weten wat het eigenlijk met je doet. Geregeld zien we mensen schrikken zodra ze erachter komen hoe deze stof werkt en wat het met je doet. Een compleet artikel over het stoppen met roken zou niet compleet zijn zonder wat meer diepgang over deze boosdoener.

Nicotine wordt al sinds de 16e eeuw door mensen gebruikt. De tabaksplant is ooit door een persoon meegenomen naar Amerika, daar zijn ze de tabak vervolgens gaan roken. Sigaretten roken is in Nederland pas echt populair geworden sinds de oorlog, daarvoor werden er vooral sigaren en pijp gerookt. De Amerikanen namen sigaretten mee vanuit het thuisland, op die manier raakte Nederlanders ermee in aanraking.

De werking van nicotine

Nicotine bereikt binnen 7 seconden na het inhaleren de hersenen. Het resultaat? De roker krijgt een betere concentratie, ontspant en is opgewekt. Je bent dus rustiger in je hoofd maar tegelijkertijd ook scherper, voor je gevoel. De stof is gevaarlijk omdat het lichaam erg snel went aan het functioneren met, maar vervolgens moeilijk kan functioneren zonder. Het lichaam vertoont daarnaast vrij snel lichte ontwenningsverschijnselen, dit resulteert in de ‘trek in een sigaret’.

Hoe ziet stoppen met roken eruit?

Zoals je inmiddels weet kent het stoppen met roken verschillende fases en bijwerkingen, maar hoe ziet zo’n proces eruit? Wat kan je ervan verwachten? De stoppende roker heeft in veel gevallen een ontzettend hoge motivatie, deze motivatie is opgebouwd in de ‘bewust incorrecte’ fase waar we het eerder over hebben gehad. Wanneer deze motivatie hoog genoeg is, wordt het denken aan stoppen met roken omgezet in een daad. Er is informatie verzameld, zoals jij nu wellicht aan het doen bent, en de wil om te stoppen is er.

De ergste dagen van het stoppen met roken vinden plaats in de eerste week. Ondanks dat de motivatie daar bij de meeste mensen hoog is, zijn de ontwenningsverschijnselen het heftigst. Je lichaam moet plotseling presteren zonder iets waar het aan gewend is.

De eerste week

In de eerste dagen na het stoppen met roken wint je motivatie van de drang om te roken. Je lichaam begint na 48 uur wel tegen te stribbelen, dit is het moment dat alle nicotine uit je lichaam verdwenen is. Een verlaagd concentratievermogen, constant denken aan de sigaret en anderen zien roken. Het is lastig, maar je zet door.

De dagen die volgen, de 3e en 4e dag na het stoppen met roken zijn het meest heftig. Je lichaam heeft inmiddels door dat er geen nieuwe nicotine meer binnenkomt. Ondertussen is het begonnen aan de grote schoonmaak, je longen worden bijvoorbeeld gereinigd. Hoesten, het teer komt omhoog en de kans bestaat dat je keelpijn krijgt. Ook wordt je slaapritme verstoord omdat je wil roken, althans, je lichaam wil roken. Het is een constante strijd tussen het bewustzijn in de hersenen tegen de schreeuw om nicotine van het lichaam. 

Alles went, zo ook het leven zonder nicotine. Rond de 5e dag creëert je lichaam een soort bewustzijn dat het eigenlijk ook wel zonder kan. Een lichtpuntje. Ook hier gaat het nog niet vanzelf, wanneer jij in de buurt bent van mensen die roken, wil je zelf ook. Die pauzes waar jij altijd rookte tijdens het werken, even dat momentje voor jezelf, die zijn niet meer. Allemaal gewoontes die aangepast moeten worden, maar waardoor je wel een gezonder leven creëert en geld over zult houden voor leukere dingen.

De tweede week

De ontwenningsverschijnselen maken in de tweede week plaats voor positiviteit. Je lichaam begint te transformeren. Je slaapt beter, je merkt dat je zuurstofinname is verbeterd en je bent positiever. Als je een rokershoestje had, dan is deze ook verdwenen. Dit is voor veel van onze cliënten het moment waarop zij zich realiseren dat het met onze hulp niet zo lastig was. Vaak krijgen we ‘had ik dit maar eerder gedaan’ te horen. Tevens is dit hét moment om vooruit te kijken, wat ga je doen nu je dit obstakel hebt overwonnen. Verder werken aan een nog gezonder lichaam door te sporten? Misschien spaar je wel al het geld dat je normaal uit zou geven aan sigaretten om op vakantie te kunnen gaan. 

In deze tweede week kan je nog te maken krijgen met flashbacks, momenten dat je terugdenkt aan het roken. Het terugvallen ligt ook hier gewoon op de loer, blijf jezelf er dus van overtuigen dat dit de juiste beslissing is geweest. Vooral wanneer mensen te maken krijgen met tegenslagen, denk bijvoorbeeld aan een overlijden of ontslag, ligt het willen roken op de loer. Je wil iets hebben waar je op terug kunt vallen. Wanneer je te maken krijgt met een dergelijke klap, moet je ervoor zorgen dat je het niet nog erger maakt dan het al is door te gaan roken. Stoppen met roken doe je daarnaast niet alleen voor jezelf, de mensen om je heen profiteren er ook van.

WeQuit helpt verslaafde rokers met het stoppen met roken. Wij zijn ervan overtuigd dat iedereen het in zich heeft om te kunnen stoppen. Alles zelf doen is mogelijk, maar maakt het proces lastiger. Door samen te werken met professionals wordt de kans op een geslaagde stopping enorm vergroot. WeQuit helpt mensen door middel van het voeren van gesprekken. Samen bespreken we via een telefonisch of videogesprek waar onze cliënten tegenaan lopen, hoe we dit op kunnen lossen en zijn wij de motiverende factor. We geven aan dat het einde in zicht is, dat diegene aan de andere kant van de lijn goed bezig is en we houden contact.

Omdat de behandelingen van WeQuit zo succesvol zijn, vergoeden zorgverzekeraars in de meeste gevallen de volledige behandeling. Jij krijgt hulp, maar hoeft hier zelf niet voor te betalen. We hebben inmiddels al meer dan 3.000 mensen geholpen met het stoppen met roken, word jij de volgende?

Wat stoppen met roken voor jou kan betekenen

Eigenlijk hoeven we niemand te vertellen dat stoppen met roken goed voor je is. Er wordt van alles aan gedaan om ons te ontmoedigen. De pakjes zijn eentonig, er staat een boodschap op en reclames mogen niet meer worden gemaakt. Daarnaast wordt de prijs van een pakje sigaretten verhoogd door de overheid, toch weerhoudt het er veel mensen niet van te roken. De stoppen met roken effecten hebben op meerdere vlakken impact.

Je gezondheid is het belangrijkste in een menselijk leven. Wanneer je niet gezond bent, kan je niet alles doen wat je leuk vindt. Door te stoppen met roken breng je je eigen gezondheid niet meer in gevaar. Wanneer jij na het stoppen met roken in de ‘onbewust niet roken’ fase bent beland, ben je fitter en sta je positiever in het leven. Sporten wordt weer mogelijk, een trap belopen zonder buiten adem te zijn en niet constant de drang hebben om te roken. Geloof ons, dat is écht lekker!

Financieel

Naast het gezonder worden is er nog een positief aspect: het financiële plaatje. De kosten van een pakje sigaretten liggen inmiddels op €8,-. De verwachting is dat deze naar €10,- zullen stijgen. Een gemiddelde roker in Nederland doet 2 dagen met een pakje sigaretten, dat betekent straks €5,- per dag. Daar kan je van eten met twee personen. Maandelijks komt dit uit op ongeveer €150,-. Het stoppen met roken zorgt ervoor dat je dit over zult houden, dat scheelt voor de meeste mensen een maandsalaris op jaarbasis. 

Een extra keer op vakantie, je kinderen of partner wat vaker verrassen met een weekendje weg of cadeau, een keer per maand extra uiteten. Zomaar een greep uit de dingen die mogelijk worden bij het stoppen met roken. En je wordt er knapper van, dat ook nog.

Uiterlijk

Knapper? Horen we je denken. Ja, van stoppen met roken knap je letterlijk en figuurlijk op. Aan de binnenkant door een verbeterde gezondheid, aan de buitenkant door een mooier uiterlijk. Het roken heeft nadelige gevolgen voor bijvoorbeeld je tanden. Door alle rook werden deze sneller geel, je tandvlees werd doffer en er kunnen ontstekingen ontstaan. 

Ook je nagels worden geel van alle stoffen in je lichaam, dat terwijl ze van nature roze horen te zijn. Wanneer jij stopt met roken krijg je weer mooie roze nagels terug, je nagelriempjes worden ook weer gezond. Je krijgt weer kleur op je gezicht, de doorbloeding wordt namelijk aanzienlijk verbeterd. Doordat je tanden niet meer geel worden, je tandvlees een mooiere kleur krijgt en je gezicht beter doorbloed wordt, lijken je tanden ook nog eens een stuk witter. Dat scheelt weer een keer tanden bleken.

Die donkere kringen rondom je ogen? Verdwijnen ook wanneer je stopt. Dit heeft, net zoals de rest van je gezicht, te maken met de doorbloeding. Ook je haren worden voller, door alle stoffen in sigaretten werden je haren niet voorzien van alle benodigde stoffen. Je haarkleur wordt ook nog eens mooier. Stoppen met roken heeft zoals je kunt lezen veel voordelen.

Je bespaart, wordt gezonder en op het gebied van uiterlijk zien we talloze verbeteringen. Stoppen met roken loont echt voor iedereen. Wist je dat meer dan de helft van alle longkankerpatiënten rokers zijn? Niemand wil zich tot die groep scharen.

Ziektes

De helft van de rokers overlijdt vroegtijdig aan de gevolgen van het roken. Hart- en vaatziekten zijn hier de grote boosdoeners. Door te stoppen met roken verminder jij de kans op dergelijke ziektes enorm. Denk ook aan longaandoeningen zoals COPD en longkanker. Na 5 jaar stoppen met roken is de kans op verschillende soorten kanker al gehalveerd ten opzichte van de periode dat je wel rookte. Na 10 jaar is het risico op longkanker nog maar 2x zo groot als die van een niet-roker, na 20 jaar is die kans even groot als iemand die nooit een sigaret aan heeft geraakt.

Dit lijkt allemaal ver weg, maar hoe langer jij blijft roken, hoe langer het duurt voor je deze punten hebt bereikt. Stoppen met roken is altijd een goed idee, zowel voor de korte als lange termijn. Ga voor een gezond leven, voor jezelf en de mensen om je heen.

Hulp van WeQuit

Wij begrijpen hoe lastig het kan zijn om te stoppen met roken. Verschillende psychologen zijn ervaringsdeskundigen en al onze medewerkers weten wat er nodig is om te stoppen. We maken je bewust van alle voordelen die gepaard gaan met het stoppen met roken, we helpen je door eventuele tegenslagen heen en bieden een luisterend oor. 

Wanneer jij ervoor kiest om samen met WeQuit een stoppoging te ondernemen, plannen we samen een kennismakingsgesprek in. Deze zijn altijd vrijblijvend, je zit nergens aan vast. Tijdens dit gesprek bespreken we je rokersgeschiedenis, geven we je handvaten waardoor het stoppen gemakkelijker wordt en maken we een stopplan.

Met dit stopplan ga jij op jouw manier het stoppen met roken aanpakken. Een gepersonaliseerd plan dat samen met een deskundige is opgesteld. Jij geeft aan wat je belangrijk vindt, wij gaan dit voor je verwerken. Op die manier heb je een stok achter de deur, zie je waar je het voor doet en vergroten we de kans op slagen.

Je plant nieuwe gesprekken in met onze psychologen en bespreekt tijdens deze gesprekken waar je tegenaan loopt. Wat belemmert je in je stopproces, hoe kunnen wij daarbij helpen en hoe zorgen we ervoor dat deze belemmeringen er niet in resulteren dat je weer gaat roken. Allemaal vragen die tijdens een behandeling van WeQuit worden beantwoord. Klik hier voor het inplannen van een kennismakingsgesprek.

Stoppen met roken wordt met WeQuit samen een stuk gemakkelijker. Omdat onze methodes zo succesvol zijn gebleken, er zijn al 3.000 mensen gestopt met WeQuit, vergoeden zorgverzekeraars in de meeste gevallen de volledige behandeling. Wel de lusten, niet de lasten, dat is waar wij voor zorgen. Samen gaan we voor een rookvrij Nederland en gezondere toekomst voor jou. Een fitter, positiever en langer leven, het is mogelijk.

Waarom WeQuit

online videogesprekken

begeleid door psychologen

I

direct starten met stoppen

94% stopt tijdens traject

klantcijfer 9.1

individueel en in groepen

vergoed door verzekeraars

stoppen vanuit huis

}

inclusief nazorg

100% vergoed

WeQuit is geaccrediteerd door het kwaliteitsregister
daarom wordt WeQuit vanuit de basisverzekering vergoed.

Staat je verzekering er niet bij? Bekijk hier alle vergoedingen >>

Zet de eerste stap naar een rookvrij leven

Wil je weten of stoppen met roken bij WeQuit iets voor jou is? Laat je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op om jouw wensen te bespreken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.