Stoppen met roken fases

Stop slim, stop samen

rokers gestopt met de WeQuit methode

WeQuit

Stoppen met roken fases

Jij hield van je sigaret, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat. Het was eerst een genietmoment op een drukke dag, maar dat genieten heeft inmiddels plaatsgemaakt voor een stoormoment. Je bent je ervan bewust dat je wil en moet stoppen, maar toch lukt het niet. Voor je gevoel kan je niet meer zonder. Je hebt verschillende pogingen gedaan, maar toch wil het niet lukken.

Vaak zien we dat mensen goed op weg zijn maar door anderen in de directe omgeving toch in aanraking komen met de sigaret. En dat hoeft geen bekende van diegene te zijn, een onbekende die een sigaret rookt op het terras kan al genoeg zijn. Het stoppen met roken heeft fases, dat is belangrijk om te weten. In welke fase jij zit? Daar kom je door deze blog achter. Door de effectieve methodes van WeQuit wordt stoppen met roken voor iedereen haalbaar en eenvoudiger!

Stoppen met roken en de fases binnen dit proces

Het komt maar weinig voor dat iemand van de een op de andere dag stopt met roken en dit zonder hulp vol weet te houden. Ons brein moet namelijk een bewustzijn creëren en dat kost wat tijd. Om die reden zijn er binnen het stoppen met roken verschillende fases waar je doorheen gaat, zowel bewust als onbewust. Naarmate de tijd vordert zul je verschillende fases doorlopen tot je uiteindelijk zonder moeite van sigaretten af kunt blijven. Onze psychologen kunnen je helpen door deze fases heen te komen. Omdat onze methodes zo effectief zijn, wordt een behandeling volledig gedekt door je zorgverzekeraar.

Fase 1: onbewust incorrect

In de eerste fase binnen het stoppen met roken ben je je nog nergens van bewust. Jij rookt lekker je sigaret en wat de rest van de wereld daarvan vindt, dat kan je gestolen worden. Jij hebt geen last van gezondheidskwalen en voelt je hartstikke goed, dus waarom zou je stoppen met roken?

Roken kan een lange tijd worden volgehouden zonder dat men er ook maar iets van merkt. Maar dat iemand niets merkt, hoeft niet te betekenen dat het onschadelijk is. Het roken is vanaf de eerste sigaret schadelijk. Het stoppen met roken haar eerste fase stopt pas wanneer jij hoort of leest hoe ongezond het roken eigenlijk is, of je wordt ziek door de ongezonde levensstijl die je leidt.

Fase 2: bewust incorrect

En dan breekt de tweede van de vier stoppen met roken fases aan: de bewust incorrect fase. Je rookt hier nog maar begint je steeds vaker te beseffen dat je een incorrecte levensstijl aan het leiden bent, dat het roken niet goed voor je is. Dit kan komen omdat je daarop bent gewezen door een arts, het hebt gezien in een documentaire of ergens hebt gelezen. 

Je steekt een sigaret aan en gaat steeds vaker nadenken over waar je eigenlijk mee bezig bent. Vaak zien we in deze fase dat rokers proberen te stoppen met roken, ze willen zichzelf er namelijk van overtuigen dat ze helemaal niet zo verslaafd zijn als een ander zegt. Maar na enkele weken vervallen ze weer en verwaterd alle hoop.

Hoe vaker er wordt nagedacht over het stoppen met roken, hoe meer deze gedachte de overhand krijgt. Het bewustzijn is op dit moment gecreëerd en je gaat proberen te stoppen met roken. Wanneer dit door wordt gezet, kom je in fase 3 terecht.

Fase 3: bewust niet roken

Je bent gestopt met roken en iedereen mag dit weten. Je doet ontzettend je best, maar die sigaret blijft voor je gevoel ‘altijd’ in je achterhoofd. De eerste twee stoppen met roken fases gingen je gemakkelijker af, maar dit voelt als een lastigere opgave. Als je in de stad loopt en je ziet iemand roken, dan wil jij ook roken. Die eerste pauze op werk waar je normaal altijd een sigaret rookte, hoe ga je die nu invullen? 

 

Je begint bewust ‘nee, dank je’ te zeggen tegen mensen die je een sigaret aanbieden. Iedere keer dat je dit zegt voelt als een overwinning, je komt in de goede flow terecht. Maar de gevaren blijven op de loer liggen. Je moet jezelf er constant aan herinneren dat het niet goed voor je is en dat je de juiste keuze hebt gemaakt. En dat is best lastig. 

Maar er is hoop: iedereen die stopt met roken moet door deze fase heen en dit is de lastigste fase binnen de stoppen met roken fases. ‘Normaal had ik deze week al 4 pakjes opgerookt’ is één van de vele gedachten die opkomen om jezelf ervan te overtuigen dat je de juiste keuze hebt gemaakt. 

Stoppen met roken en haar fases hebben nog één belangrijk voordeel: het bespaart enorm veel geld. Reken tijdens deze fase maar eens uit hoeveel je al hebt bespaard, dat moet een enorme stok achter de deur zijn. Je gaat de laatste stoppen met roken fase in wanneer je al een aantal dagen niet meer hebt gedacht aan het roken.

Fase 4: onbewust niet roken

Je bent nu al een tijd gestopt met roken en denkt er niet meer aan. Je gaat naar feestjes, de kantine van de voetbalclub en andere gelegenheden waar mensen staan te roken maar het doet je niets meer. Jij moet er niets meer van hebben. Je staat niet meer stil bij het willen roken en kunt het zonder moeite laten varen. 

Deze laatste stoppen met roken fase is de fase die je voor de rest van je leven vast wil houden. Geen onnodige kosten meer maken, geen verslaving meer hebben en werken aan een gezondere levensstijl. 

In deze fase vind je rust in je hoofd. Normaal was je om half 11 al bezig met die pauze van 11 uur, want dan kon er gerookt worden. Dat en andere momenten kan je nu gewoon rustig doorkomen zonder dat je stress ervaart wanneer het roken niet mogelijk is. Een fijner leven leiden, dat is in deze fase begonnen.

Hoelang het duurt voor iemand in deze fase belandt, verschilt per persoon. De een heeft na 2 maanden al geen moeite meer, voor een ander duurt dit proces langer dan een jaar. De aanhouder wint, altijd.

Voordelen stoppen met roken in fases

Wanneer je ervan bewust bent dat stoppen met roken in fases gaat, gun je jezelf ook meer tijd. Dit resulteert in een grotere slagingskans. Je weet dat fase 3 vanzelf over zal gaan, zolang jij maar doorzet. Een toekomst met het onbewust niet roken ligt in het vizier en dat is waar jij voor gaat. Doordat onze psychologen je daarvan bewust maken wordt het ‘nee’ zeggen tegen een sigaret een stuk gemakkelijker. Jezelf ervan overtuigen is lastig, zeker wanneer je plotseling in een lastige periode terechtkomt.

Stoppen met roken met WeQuit volledig vergoed door zorgverzekeraar

Omdat onze WeQuit methode zo effectief is gebleken, een ruime meerderheid kan door onze methode definitief stoppen, wordt de behandeling volledig vergoed door zorgverzekeraars. Jij krijgt hulp met het stoppen van je verslaving, en hoeft hier zelf niets voor te betalen. Wat houdt je nog tegen? Vraag hier een kennismakingsgesprek aan.

Hulp van professionals in alle fases

Zoals je hebt gelezen heeft het stoppen met roken verschillende fases. Binnen iedere fase heb jij een andere manier van coaching of hulp nodig. Onze psychologen zijn zich daarvan bewust en weten wat jij nodig hebt om te kunnen stoppen met roken. Tijdens online video- of telefoongesprekken kan je met de psycholoog praten over eventuele problemen, tegenslagen of andere dingen die het proces voor jou belemmeren. Onze professionals hebben voor ieder probleem een oplossing waardoor jij geholpen wordt. 

Wanneer jij stopt met roken brengt dit binnen afzienbare tijd al positieve effecten met zich mee. De belangrijkste voordelen zetten we voor je op een rijtje. Let wel: sommige effecten treden al op na 20 minuten, maar de effecten die er echt toe doen zien we na één dag niet roken al!

Na 24 uur is al het koolmonoxide al uit je lichaam. Je longen worden door het lichaam schoongemaakt, je hoest meer en daar komt slijm bij omhoog. 

Na 48 uur wordt je reuk- en smaakvermogen weer beter, alle nicotine heeft je lichaam namelijk verlaten. Dit kan het moment zijn dat je je minder goed gaat voelen, maar geen zorgen: doorzetten en het gaat vanzelf voorbij. 

Na 72 uur begin je alweer wat meer energie te krijgen, je wordt al onafhankelijker van die sigaret. Een lekker gevoel!

Na 1 maand is je ‘rokershoestje’ verleden tijd geworden. Mensen vragen niet meer of alles wel goed met je gaat, of opmerkingen als “steek er nog een op” zal je minder gaan horen.

Na een jaar is de kans op hart- en vaatziektes al gehalveerd, op dat moment ben je echt goed bezig en werk je aan een gezondere toekomst. Naarmate de jaren vorderen zal je lichaam steeds gezonder worden en zijn er voor jou geen grenzen meer!

Hoe langer je bent gestopt met roken, hoe minder groot de kans dat je een ziekte krijgt door je eerdere verslaving. Iedere dag die je niet rookt, is er één. Hoe eerder je begint, hoe eerder je er vanaf bent. Stoppen met roken heeft fases, maar met professionele hulp kom jij er doorheen. Onze psychologen zijn er voor je, jij wordt geholpen en alle hulp wordt door de verzekeraar gedekt.

Ook jij kan stoppen met roken, maak nu een start aan een gezonder leven. In een eerste gratis kennismaking bespreken we je rokersgeschiedenis, maken we direct een plan om te stoppen en krijg je handvatten om een gezonder leven te gaan leiden. Een mooie en rookvrije toekomst start bij WeQuit, vraag hier je kennismakingsgesprek aan.

Waarom WeQuit

online videogesprekken

begeleid door psychologen

I

direct starten met stoppen

94% stopt tijdens traject

klantcijfer 9.1

individueel en in groepen

vergoed door verzekeraars

stoppen vanuit huis

}

inclusief nazorg

100% vergoed

WeQuit is geaccrediteerd door het kwaliteitsregister
daarom wordt WeQuit vanuit de basisverzekering vergoed.

Staat je verzekering er niet bij? Bekijk hier alle vergoedingen >>

Zet de eerste stap naar een rookvrij leven

Wil je weten of stoppen met roken bij WeQuit iets voor jou is? Laat je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je op om jouw wensen te bespreken.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.